Zmiany na maturze z matematyki w 2021 – co warto wiedzieć?
Duże zmiany na maturze z matematyki w 2021 roku
Ze względu na pandemię COVID-19 matura z matematyki w 2021 roku będzie odbywała się na szczególnych warunkach.
16 grudnia Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany na maturze, które będą obowiązywać na egzaminie maturalnym w 2021 roku. W artykule poruszę najważniejsze informacje które przekazało Ministerstwo. Jeśli wytrwasz z czytaniem do końca to z pewnością będziesz wstanie samodzielnie ocenić czy poniższe zmiany na maturze okażą się dla Ciebie korzystne czy też nie.
Zmiany na maturze powinny troszkę wymusić na Tobie zmiany w planowaniu nauki. Na końcu artykułu przygotowałam listę zagadnień, które warto pominąć w nauce do matury. Mam nadzieję, że lista pomoże Ci lepiej skoncentrować się na tych zagadnieniach, które pozostały po zmianach.
Chciałabym również w tym miejscu zachęcić Cię do oglądania na bieżąco mojego kanału YouTube gdzie regularnie zamieszczam nowe materiały do matury zarówno tej na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym.
Kliknij w link i odwiedź mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/c/AjkaMat
Zmiany na maturze – czyli czego nie warto się uczyć?
Najważniejsza zmiana to oczywiście mocno okrojone zagadnienia związane ze stereometrią. Ministerstwo zdecydowało się usunąć z egzaminu maturalnego zadania z brył obrotowych. W moim przekonaniu wynika to głównie z faktu, że bryły przerabia się w ostatniej klasie szkoły średniej, a jak ta nauka wygląda to sami widzimy na własnej skórze. Z zakresu geometrii przestrzennej usunięto też trudniejsze zadania z ostrosłupami. W moim odczuciu pewniakiem maturalnym stają się więc zadania z przekątną graniastosłupa nachyloną do płaszczyzny podstawy pod zadanym kątem. Jeśli chodzi o rozszerzenie to jestem prawie pewna, że pojawi się zadanie z przekrojem graniastosłupa.
Kolejną poważną zmianą jest uszczuplenie zadań z zakresu funkcji. Z matury usunięto niektóre zagadnienia z funkcji kwadratowej, wykładniczej i logarytmicznej, a także homograficznej. Co dokładnie usunięto? Przejdź na koniec artykułu i sprawdź przygotowaną, przeze mnie listę.
Czas i ilość zadań – co w tym zakresie wniosły zmiany na maturze?
Minister edukacji i w tym zakresie postanowił dokonać zmian i choć czas pozostał niezmieniony to ilość zadań już tak. Na majowej maturze postanowiono ograniczyć w części podstawowej ilość zadań otwartych o dwa przy jednoczesnym zwiększeniu zadań zamkniętych. Proporcje jakie mają obowiązywać w maju wynosić będą: 28 punktów do zdobycia z zadań zamkniętych do 17 punktów do zdobycia z zadań otwartych. Jest to dość spora zmiana, która w moim odczuciu ma pomóc uczniom słabszym w osiągnięciu upragnionego celu.
Czy zmiany przyniosą dla Was faktyczną korzyć? O tym przekonamy się już za kilka miesięcy. Jedno jest jednak pewne, aby zdać maturę na poziomie podstawowym na pewno warto skoncentrować się na zadaniach zamkniętych. W tym momencie stanowią one ponad 60% wszystkich możliwych punktów do zdobycia. Warto to wykorzystać, ale też trzeba uważać. Chciałabym przestrzec Was przed “Internetowymi Szarlatanami”, którzy oferują złote środki na zdanie matury. Mówiąc o strategiach strzelania na maturze, o taktyce pisania matury na 30%, o tym jak przygotować się do matury w 7 dni itp. Pamiętajcie tylko wytrwała praca i ćwiczenia sprawią, że na maturę pójdziecie wyluzowani, a jej zdanie to będzie formalność. Niestety w swojej karierze nauczycielskiej zbyt dużo razy na własne oczy widziałam uczniów, którzy uwierzyli w głupoty opowiadane na YouTube i kończyli z wynikiem 28%. Nie chciałabym aby i Was to spotkało, dlatego postanowiłam napisać o tym, w tym oto artykule ku przestrodze.
Jak przygotować się do matury z matematyki w obliczu zmian na maturze?
Odpowiadając na to pytanie trzeba sobie zadać pytanie numer jeden: czy chcę tylko zdać maturę? Czy też chcę dobrze się do niej przygotować i zdać ją na świetny wynik. Ja jako wieloletni dydaktyk i skuteczny nauczyciel matematyki chciałabym zachęcić Was do postawienia sobie wysokich celów. Jeśli wybraliście szkołę średnią z maturą to warto w tym ostatnim czasie wycisnąć maksymalnie z siebie. Jeśli znasz mnie już z YouTube to wiesz że wierzę w Ciebie. W tym miejscu chciałabym Wam zaproponować sposób na osiągnięcie tego celu czyli moje dwa autorskie pakiety maturalne z matematyki.
Wiedza i praktyka w nich zawarta z pewnością przygotują Was doskonale do matury zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Ogrom zadań, bardzo przystępne i kompleksowe tłumaczenie nawet najbardziej zawiłych zagadnień sprawią, że nauka matematyki stanie się dla Was przyjemnością. Jestem pewna, że jeśli będziecie ćwiczyć regularnie z moimi kursami lub/i z moim kanałem AjkaMAT na YouTube to matura w maju będzie dla Was czystą formalnością, a wynik z matury będzie dla Was powodem do dumy.
Lista wymagań maturalnych po zmianach na maturze?
Lista usuniętych wymagań z matury – poziom podstawowy
Uczeń:
- wykorzystuje podstawowe własności potęg (również w zagadnieniach związanych z innymi dziedzinami wiedzy, np. fizyką, chemią, informatyką);
- oblicza błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia;
- korzysta z definicji pierwiastka do rozwiązywania równań np. typu $x^3=-8$;
- wyznacza wartość najmniejszą i wartość największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym;
- szkicuje wykres funkcji $ƒ(x) = a/x$ dla danego a, korzysta ze wzoru i wykresu tej funkcji do interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi;
- szkicuje wykresy funkcji wykładniczych dla różnych podstaw;
- posługuje się funkcjami wykładniczymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym.
- korzysta z przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora);
- oblicza miarę kąta ostrego, dla której funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość (miarę dokładną albo – korzystając z tablic lub kalkulatora– przybliżoną);
- rozpoznaje trójkąty podobne i wykorzystuje (także w kontekstach praktycznych) cechy podobieństwa trójkątów;
- korzysta z własności stycznej do okręgu i własności okręgów stycznych;
- rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi, itp.), oblicza miary tych kątów;
- rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąt między odcinkami i płaszczyznami (między krawędziami i ścianami, przekątnymi i ścianami), oblicza miary tych kątów;
- określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
- rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
- rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między ścianami;
- oblicza średnią ważoną i odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje te parametry dla danych empirycznych;
Lista usuniętych wymagań z matury – poziom rozszerzony:
- rozwiązuje równania wielomianowe dające się łatwo sprowadzić do równań kwadratowych;
- szkicuje wykresy funkcji logarytmicznych dla różnych podstaw;
- posługuje się funkcjami logarytmicznymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym;
- wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym;
- posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych (np. gdy rozwiązuje nierówności typu $sin x > a$, $cos x ≤ a$, $tg x > a$);
- rozwiązuje równania i nierówności trygonometryczne typu $sin2x = \frac{1}{2}$, $sin2x + cosx = 1$, $sinx + cosx = 1$, $cos2x < \frac{1}{2}$.
- znajduje obrazy niektórych figur geometrycznych w jednokładności (odcinka, trójkąta, czworokąta itp.);
- rozpoznaje figury podobne i jednokładne; wykorzystuje (także w kontekstach praktycznych) ich własności;
- interpretuje graficznie nierówność liniową z dwiema niewiadomymi oraz układy takich nierówności;
- bada równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich równań ogólnych;
- wyznacza równanie prostej, która jest równoległa lub prostopadła do prostej danej w postaci ogólnej i przechodzi przez dany punkt;
- określa, jaką figurą jest dany przekrój sfery płaszczyzną;
- określa, jaką figurą jest dany przekrój graniastosłupa lub ostrosłupa płaszczyzną.
- wykorzystuje wzory na liczbę permutacji, kombinacji, wariacji i wariacji z powtórzeniami do zliczania obiektów w bardziej złożonych sytuacjach kombinatorycznych;